studialicencjackie.info

Jazz i muzyka estradowa

Opis kierunku studiów Jazz i muzyka estradowa
poziom: studia licencjackie I stopnia
semestry: min. 6
ECTS: min. 180

Absolwent potrafi - przykładowe umiejętności:
  • Absolwent jest przygotowany do prowadzenia samodzielnej pracy artystycznej jako soliści, członkowie zespołów instrumentalnych i instrumentalno-wokalnych oraz jako kompozytorzy i aranżerzy muzyki jazzowej i rozrywkowej.
  • Jest przygotowany do: prowadzenia działalności upowszechniającej muzykę jazzową i rozrywkową w instytucjach kultury; profesjonalnej obsługi akustycznej i nagraniowej imprez kulturalnych, koncertów, festiwali i projektów artystycznych z zakresu muzyki jazzowej, estradowej i rozrywkowej; prowadzenia projektów multimedialnych oraz pracy w szkolnictwie - po ukończeniu specjalności nauczycielskiej (zgodnie ze standardami kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela).
  • Absolwent zna język obcy na poziomie B2.
  • Absolwent jest przygotowany do podjęcia studiów II stopnia.


lista kierunków na uczelniach:

Jazz i muzyka estradowa - studia licencjackie


Przykładowe tematy:

Podstawy big-bandu / chóru

Treści kształcenia: Duży zespół instrumentalny zawierający sekcje trąbek, puzonów, saksofonów i sekcję rytmiczną. Warsztat instrumentalny w kontekście elementów dzieła muzycznego - rytmika, artykulacja, dynamika, frazowanie. Czytanie a vista. Repertuar na różne składy instrumentalne. Realizacja prób i wykonań kompozytorskich i aranżerskich. Śpiew chóralny. Praca pod kierunkiem dyrygenta nad wybranymi utworami literatury chóralnej jazzowej i gatunków pokrewnych.

Efekty kształcenia - umiejętności i kompetencje: współpracy w dużym zespole instrumentalnym i chóralnym; prowadzenia i realizowania prób zespołów instrumentalnych i chóralnych; opracowywania i przygotowywania z zespołem programów koncertowych i nagrań; wykonywania utworów skomponowanych lub zaaranżowanych przez studentów.

Kształcenie słuchu

Treści kształcenia: Rozwijanie sprawności słuchowej. Czytanie nut głosem. Identyfikacja zjawisk muzycznych w oparciu o materiał dźwiękowy tradycyjnych instrumentów klawiszowych i orkiestrowych oraz dźwięki syntetyzowane elektronicznie. Analiza i klasyfikacja zjawisk dźwiękowych. Pobudzanie świadomego słyszenia - wrażliwości na elementy muzyki: melodykę, rytm, metrum, tempo, dynamikę i barwę.

Efekty kształcenia - umiejętności i kompetencje: głosowej realizacji ćwiczeń solfeżowych; biegłego czytania nut solmizacją; definiowania i prawidłowej intonacji interwałów; rozróżniania i zapisywania struktur dźwiękowych i rytmicznych.

Instrumentoznawstwo i propedeutyka instrumentacji

Treści kształcenia: Budowa, brzmienie, skale i rejestry instrumentów - ich zapis w partyturze. Grupy instrumentów. Specyfika big-bandu i orkiestry symfonicznej w kontekście poszczególnych grup instrumentów. Zasady budowy wielogłosowej struktury instrumentalnej w układach horyzontalnych i wertykalnych.

Efekty kształcenia - umiejętności i kompetencje: rozróżniania specyfiki poszczególnych instrumentów; praktycznego wykorzystywania możliwości brzmieniowych instrumentów w procesie aranżacji.

Podstawy literatury i historii jazzu

Treści kształcenia: Cechy i rozwój stylistyczny muzyki jazzowej. Nagrania i wydawnictwa nutowe charakterystyczne dla poszczególnych dekad jazzu. Nowy Orlean, Chicago, Swing, Be-Bop, Cool, Hard-bop. Jazz modalny. Free. Jazz elektryczny. Sylwetki muzyków -biografie, twórczość. Kontekst społeczno-kulturowy jazzu w XX wieku.

Efekty kształcenia - umiejętności i kompetencje: orientowania się w historii jazzu i jego faz rozwojowych; definiowania stylistyki muzyki jazzowej w kontekście historycznym; orientowania się w biogramach i twórczości kompozytorów muzyki jazzowej i działalności zespołów.

Podstawy kompozycji i aranżacji

Treści kształcenia: Warsztat kompozytorsko-aranżerski. Typy obsady instrumentalnej - combo, big-band, kwintet smyczkowy, orkiestra symfoniczna. Stylistyka i gatunki obsady instrumentalnej. Rozwijanie osobowości twórczej. Problemy formy, narracji, techniki i stylu kompozycji. Aranżacja komputerowa. Programy komputerowe jako narzędzia docelowe muzyki. Playback instrumentalny. Barwy naturalne i syntetyczne. Program Musical Instrument Digital Interface jako narzędzie pisania nut.

Efekty kształcenia - umiejętności i kompetencje: komponowania i aranżowania utworów muzycznych w zróżnicowanej stylistyce, formie, ekspresji i obsadzie instrumentalnej; wykorzystywania nowoczesnych technik komputerowych w kompozycji i aranżacji.

Instrument główny

Treści kształcenia: Technika gry instrumentalnej. Warsztat instrumentalisty - biegłość, jakość dźwięku, wirtuozostwo. Rozwój osobowości muzycznej w oparciu o wzorce wybitnych instrumentalistów i twórców muzyki instrumentalnej.

Efekty kształcenia - umiejętności i kompetencje: posługiwania się techniką instrumentalną w interpretacji dzieł muzycznych; interpretowania utworów przeznaczonych na instrument oraz własnych kompozycji.

Improwizacja

Treści kształcenia: Melodia w kontekście harmonii i skal. Rytmika, frazowanie i operowanie rejestrami w improwizacji jazzowej. Problematyka jazzowej artykulacji i brzmienia. Wyobraźnia muzyczna.

Efekty kształcenia - umiejętności i kompetencje: improwizowania melodii i struktur harmonicznych korzystając ze środków właściwych dla przyjętej stylistyki; stosowania elementów improwizacji w interpretacji utworów.

Podstawy śpiewu

Treści kształcenia: Głos i warsztat wokalny w kontekście praw fizjologii, anatomii i higieny. Oddychanie, emisja i artykulacja w śpiewie. Zjawisko rezonansu. Repertuar wokalny. Technika wokalna w zastosowaniu do określonych gatunków i stylów.

Efekty kształcenia - umiejętności i kompetencje: posługiwania się techniką wokalną w interpretacji utworów - z uwzględnieniem ich cech stylistycznych właściwych dla danego gatunku.

Reżyseria muzyczna

Treści kształcenia: Obraz dźwiękowy budowany przy użyciu środków technicznych i dźwięku generowanego tradycyjnie.

Efekty kształcenia - umiejętności i kompetencje: prawidłowego używania systemów nagłaśniających do budowania obrazu dźwiękowego wykonywanego utworu muzycznego.

Propedeutyka techniki studyjnej

Treści kształcenia: Studio nagrań - urządzenia, technika, zasady nagrywania. Technika realizacji sesji nagraniowej.

Efekty kształcenia - umiejętności i kompetencje: wykorzystywania infrastruktury studia nagrań do sprawnego przeprowadzania sesji nagraniowej; obsługi urządzeń i aparatury nagrywającej.

Podstawy zespołów instrumentalnych

Treści kształcenia: Warsztat wykonawczy w kontekście małych grup instrumentalnych. Praca nad repertuarem przeznaczonym na małe składy instrumentalne. Praktyczna realizacja kompozycji i aranżacji studenckich.

Efekty kształcenia - umiejętności i kompetencje: współpracy instrumentalistów w opracowywaniu i wykonywaniu zróżnicowanych stylistycznie utworów przeznaczonych na małe zespoły instrumentalne; interpretowania muzyki we współpracy z innymi instrumentalistami; interpretowania utworów instrumentalnych zgodnie z założeniami stylistycznymi.

Podstawy zespołów wokalnych

Treści kształcenia: Warsztat wykonawczy w kontekście małych grup wokalnych. Praca nad repertuarem przeznaczonym na małe składy wokalne. Praktyczna realizacja kompozycji i aranżacji studenckich.

Efekty kształcenia - umiejętności i kompetencje: współpracy wokalistów w opracowywaniu i wykonywaniu stylistycznie zróżnicowanych utworów przeznaczonych na małe składy wokalne; interpretowania muzyki we współpracy z innymi wokalistami i instrumentalistami; interpretowania utworów wokalnych zgodnie z założeniami stylistycznymi.

Technika nagłośnienia

Treści kształcenia: Aparatura nagłaśniająca. Akustyczne podstawy techniki nagłaśniania. Wykorzystanie urządzeń nagłaśniających do budowania obrazu dźwiękowego wykonywanego utworu muzycznego. Realizacja nagłośnienia grup muzycznych o różnym profilu i składzie instrumentalnym lub wokalno-instrumentalnym w warunkach scenicznych. Konfiguracja systemu nagłośnieniowego w kontekście akustyki pomieszczenia oraz działania muzycznego.

Efekty kształcenia - umiejętności i kompetencje: posługiwania się aparaturą nagłaśniającą w zróżnicowanych warunkach akustycznych; analizy warunków prawidłowego nagłośnienia grupy muzycznej z uwzględnieniem warunków akustycznych i wymagań stylistycznych.

Dykcja i recytacja

Treści kształcenia: Proces mówienia w kontekście anatomii i fizjologii głosu. Artykulacja samogłoskowa i spółgłoskowa. Frazowanie, tonacja, modulacja głosu. Praca nad tekstem przeznaczonym do recytacji.

Efekty kształcenia - umiejętności i kompetencje: prawidłowej artykulacji w mowie, recytacji i w śpiewie; interpretacji tekstów literackich.

Harmonia jazzowa

Treści kształcenia: Harmonia jazzowa i jazzopochodna - progresje, modulacje, faktury, melodyka, reharmonizacja. Stylistyka i estetyka harmonii jazzowej w rozwoju historycznym od tonalności do skal dwunastotonowych.

Efekty kształcenia - umiejętności i kompetencje: stosowania rozwiązań melodyczno-harmonicznych w różnych konwencjach stylistycznych; posługiwania się harmonią jazzową i jazzopodobną w kompozycji, działalności artystycznej oraz pedagogicznej.

Technika pracy w studio

Treści kształcenia: Aparatura i sprzęt do realizacji nagrań. Zasady i uwarunkowania metod zapisu i dźwięku. Metody produkcji i montażu nagrań. Praktyka studyjna.

Efekty kształcenia - umiejętności i kompetencje: orientowania się we współczesnych technikach nagrań; wykorzystywania różnych technik zapisu dźwięku do kreowania nagrań muzycznych.

Polityka Prywatności